העיוורים והפיל: לראות את התמונה המלאה
 
 
 
 אבולוציה  > על אבולוציה > הפיל
 
 
 
   ראשי - מפה
   אבולוציה ובריאה
 
 
 > אבולוציה סלולרית
 
 
 > אבולוציה - שונות
 
 
 > מוצא האדם
 
 
 > על הדינוזאורים
 
 
 > אבולוציה עכשיו
 
 
 > בריאה - ראשי
 
 
 > אבולוציה - ראשי
 
 
 > פילוסופיה - ראשי
 
 
 
 
   משמעות ודתות
   השקפה ודעות
   שאלות ותשובות
   תורה ויהדות
   סרטים והרצאות
   הורדות (חינם)
   הכר את יהדותך
   פרטים והדרכה
  
  
      
 
 
 
כל האמת
 אבולוציה ומדע
שרידי איברים
 מאובנים בעתיד
  עיוורים ופיל
  מיקרו-אבולוציה
אבולוציה אלוהית
 

בחר את גודל הטקסט:  + / -
 
 

לראות את התמונה המלאה - העיוורים והפיל

מאת דניאל בלס

 

 - אולי ימצאו תשובות?
 

אנו מוצאים אנשים אינטליגנטיים מתווכחים על הנושא של הבריאה והאבולוציה. אך מה קורה, כאשר אחד מן הצדדים לא רוצה לראות את התמונה המלאה?
וכך פרופסורים אמרו לי: "אולי ימצאו תשובה להסתברויות..." ו"אולי גם ימצאו תשובה להתפתחות הצלופח..." ו"אולי גם ימצאו תשובה להתפתחות החיפושית המפציצה..." ו"אולי גם ימצאו הסבר להתפתחות אותן 40 עיניים בנפרד...
 
 
 
האם זהו לא טירוף להאמין שארבעים עיניים יתפתחו מעצמם,
בלא שום תכנון או יד מכוונת, בדיוק באותה הדרך?
 
 
ו"אולי ואולי ואולי..." ובכל פעם אותם אנשים מתבוננים רק על פיסה אחת קטנה מן התמונה השלמה ומנסים לתרץ אותה.
אך התמונה השלמה כוללת אין ספור של הוכחות הקיימות בבריאה, הגאונות העצומה הקיימת בכל: בעלה הנופל לאדמה ובעין המתבוננת עליו.
 
 
 
 
על כל אחד מאיתנו, לראות את כל התמונה במלואה ולא רק חלקים ממנה. חלקנו, יכולים להרגיש שחסידי האבולוציה מצליחים להסביר נקודה מסוימת טוב יותר מהבריאתנים, אבל בדרך זו אנו מתבוננים רק על חלק אחד מהתמונה המלאה של הבריאה, הכוללת את כל מישורי החיים. החל מהאורגניזמים החיים, וההסתברויות להופעתם במקרה, ועד הרגשות האנושיים שבאדם והמוח האנושי. אולי כולנו צריכים ללמוד משהו מהמשל הישן על האנשים העיוורים והפיל....
 
 

 - כמו ששה עיוורים שבוחנים פיל!
 

זהו סיפור ישן, על שישה אנשים עיוורים מהודו, שעל אף המגבלה שלהם, החליטו לשוטט בעולם ולנסות להכירו. באחת ההזדמנויות שנפלה בחלקם, החליטו העיוורים ללכת ו"לראות" את היצור הגדול הנקרא "פיל". כשהגיעו אל הפיל, כל אחד מהם קיבל את תצפיתו מנקודה שונה והיה שבע רצון לגבי תגליתו:
 
 
 
 
העיוור הראשון שהתקרב לפיל נתקע בצידו של הפיל ומעד. כאשר קם העיוור ומישש את עורו המחוספס והעבה של הפיל, קבע ברורות: "הפיל הזה דומה לקיר!" 
כשהעיוור השני התקרב, הוא מישש דווקא את ניבו החד של הפיל... "עגול.. חלק וחד..." העיוור בדק שוב וקבע בביטחון: "הפיל הוא יצור הדומה לחנית חדה!"
כשהעיוור השלישי התקרב לחיה, הוא מצא את חדק הפיל, ולאחר שמישש את חדקו של הפיל זמן מה, קבע ברורות: "הפיל הוא מין סוג של נחש"!
העיוור הרביעי הגיע לרגלו של הפיל, ולאחר שבדק את רגלו של הפיל מכל צדדיו קבע מיד: "הפיל הוא סוג של עץ!"
כשהעיוור החמישי נגע בפיל, הוא הרגיש את אוזנו הגדולה של הפיל, ולאחר שמישש את האוזן היטב, קבע בביטחון: "הפיל דומה למניפה!"
העיוור השישי התהלך מעט סביב הפיל ומצא את זנבו הרפוי של הפיל, כאשר אחז בזנבו ומישש אותו, קרא גם הוא בביטחון: "הפיל דומה לחבל!"
 
 
 
 
כך, ששת העיוורים מהודו, התווכחו להם זמן רב בקולניות, כאשר כל אחד מהם נותר בדעתו החריגה והמקורית. אמנם אם חושבים על כך, כל אחד מהם צדק במעט לגבי הפיל, אך יחד, הם כולם טעו!
 
 

 - לראות את הפאזל בשלמותו!
 

כך גם אנחנו יכולים להתווכח על עוד איזה פרט שולי מתיאורית האבולוציה. כל אחד ינסה להוסיף עוד איזושהי ראיה לצדקת דבריו. אנו נצביע על עוד "צורת התפתחות בלתי אפשרית" של איזה יצור מתוחכם, מתוך מיליוני היצורים המתוחכמים בגאונות לא פחותה ממנו... והמאמינים באבולוציה יוכלו גם הם לנסות לתרץ בצורה רופפת "האיך הדבר יתאפשר?"
 
 
כל זאת, כאשר שני הצדדים מתבוננים על הפרט הקטן ולא על התמונה הכוללת, המונה בה גאוניות עצומה, בין בבריאת עולם הדומם המאפשר את בריאת עולם החי, ובין את עולם החי עצמו המונה מיליוני יצורים חיים, צמחים ופרחים המדהימים ביופים, ואל נשכח את נזר הבריאה: המין האנושי היכול לתהות על כל זה!
 
 
 
בברכה,
דניאל בלס.
 
 
 

 
 
 

 
 
  לחץ כאן כדי לצפות בתגובות לדף זה!
 
 
     פעולות נוספות
 
הידעת?
 
יש לנו פורום בהייד פארק, ובו מתכתבים איתנו עשרות אנשים! גם אתה יכול להתכתב עם צוות האתר בפורום האמת!
 
כל האמת
 אבולוציה ומדע
שרידי איברים
 מאובנים בעתיד
  עיוורים ופיל
  מיקרו-אבולוציה
אבולוציה אלוהית
 
 
     אתה נמצא כאן:  אבולוציה > על אבולוציה > הפיל