כל האמת על מיקרו-אבולוציה וברירה טבעית
 
 
 
אבולוציה  > על אבולוציה > ברירה
 
 
 
   ראשי - מפה
   אבולוציה ובריאה
 
 
 > אבולוציה סלולרית
 
 
 > אבולוציה - שונות
 
 
 > מוצא האדם
 
 
 > על הדינוזאורים
 
 
 > אבולוציה עכשיו
 
 
 > בריאה - ראשי
 
 
 > אבולוציה - ראשי
 
 
 > פילוסופיה - ראשי
 
 
 
 
   משמעות ודתות
   השקפה ודעות
   שאלות ותשובות
   תורה ויהדות
   סרטים והרצאות
   הורדות (חינם)
   הכר את יהדותך
   פרטים והדרכה
  
  
      
 
 
 
כל האמת
 אבולוציה ומדע
שרידי איברים
 מאובנים בעתיד
  עיוורים ופיל
  מיקרו-אבולוציה
אבולוציה אלוהית
 

בחר את גודל הטקסט:  + / -
 
 

מיקרו-אבולוציה וברירה טבעית

מאת דניאל בלס 

 
"האם נגיפים שונים שלכאורה מפתחים עמידות בפני אנטיביוטיקה, אינם בעצם מידים על מוטציות מוצלחות? על אבולוציה בשטח?"
 
טענה נפוצה היא שהחיים "מתפתחים כל הזמן" ומינים חדשים נוצרים כל הזמן. תרופות נגד עבור מחלות שונות כבר לא מרפאות כמו פעם מכיוון שבקטריות "התפתחו" כדי להפוך את המלחמה נגד המחלות קשה יותר ממה שהיא.
 
 
 
 
 
 - האם זוהי אבולוציה או רק ברירה טבעית?
 
לכל אחד יש טביעת אצבע שונה, אבל אף אחד לא יטען שזו הוכחה לאבולוציה. זוהי סטייה טבעית הקורה מידי פעם ועם זאת זוהי גם דרך מובטחת לזהות פושעים.
מערכת החיסון שלנו מרסנת חומרים זרים ע"י יצירת נוגדנים המורכבים ממולקולות המסודרות באותן הצורות של המולקולות בפני השטח של החומר המזיק.
 
 
                  
 
 
השאלה היא כזו: האם וירוסים שונים וחזקים באמת מלמדים על אבולוציה בטבע, או שמא מדובר בדיוק באותם האורגניזמים הבסיסים, בעלי טביעת האצבע היחודית שכבר היתה להם? האם בעוד מיליון שנה הצאצאים של האורגניזמים הפרימיטיביים הללו יהפכו לצורות חיים אינטליגנטיות או שהם יישארו עדיין סתם וירוסים?
 
 
 - החיידק המתנגד!
 
נניח שלמחלה יש שני  סוגים שונים של "מזיקים", כאשר כל אחד מהם ניתן ל  ריפוי   אבל חלק קטן מהם  מתנגד  לתרופה. בכל דור, התרופות יצליחו להעלים כמחצית מהמחלה השכיחה הניתנת לריפוי.
 
 
בשנה ה- 30
בשנה ה- 20
בשנה ה- 10
שנה ראשונה
 
 
שנה ראשונה באחוזים: 96% ניתנים לריפוי,4% מתנגדים.
בשנה העשירית:  48% ניתנים לריפוי,52% מתנגדים.
בשנה העשרים:  24% ניתנים לריפוי,76% מתנגדים.
בשנה השלושים:  12% ניתנים לריפוי,88% מתנגדים.
 
האם ה-  בקטריה הניתנת לריפוי  התפתחה" או שרק  מתנגד אחד  הצליח להתרבות?
 
 
 - מה ההבדל אצל כלבים?
 
כשאותו הדבר קורה עם כלבים, זה פשוט נקרא רבייה. שום מין חדש לא "התפתח" בגלל ששום אינפורמציה חדשה לא נוצרה. אנחנו רק סיננו (ביררנו) אינפורמציות קיימות אל תוך גן שונה משותף. ערבב את כל הכלבים יחד ותהיה לך במהרה אוכלוסייה של כלבים מעורבים "רגילים".
 
                 
 
 
גם אם חיידקים באמת קיבלו עמידות, מה אפשר ללמוד מכאן? הרי ניתן להצביע באותה מידה על הדמיון בין כלב פודל לבין כלב רטווילר ולשאול את אותה שאלה בדיוק...!
 
מדובר בברירת גנים מתוך מאגר קיים. גם אם קורות "טעויות", אין אלו יוצרות מידע חדש או שינוי מהותי המסוגל ברבות הדורות להגיע למה שמכנים אותו "מאקרו-אבולוציה".
 
האלוקים ברא את בעלי החיים באופן כזה, שיוכלו להסתדר בכל חלקי כדור הארץ ובתנאים שונים - ולהשתנות קמעה בהתאם לכך, זו הסיבה שיש מגוון כה רב של בעלי חיים בעולם.
היודעים אתם כמה סוגי כלבים קיימים למשל?
 
 
 
סוגים שונים של כלבים.
"עדיין כלבים - אין עדות לאבולוציה"
 
 
 מי שחושב על זה, רואה שהשינוי בין כלב רטווילר ובין כלב פודל הוא שינוי הניכר הרבה יותר מאיזו וריאציה קטנה בנגיף. אך לפי המדע כלב רטווילר וכלב פודל הם עדיין כלבים בעלי די.אנ.אי זהה המשייך אותם למשפחת הכלביים, או הזאבים. דהיינו, וריאציות בדי.אנ.אי או ברירת די.אנ.אי קיים בסביבה מסויימת אינם קשורים או מלמדים דבר על אבולוציה.


 

 
שינויים מעין אלו לא יהפכו מין למין אחר. זוחל לא יוכל להצמיח כנפיים כדי לעוף וקוף לא יוכל להפוך לאדם, השינויים הם קטנים ולא מוסיפים כל אנפורמציה חדשה בגנים. האבולוציונים קוראים לשינויים אלה "מיקרו-אבולוציה" (כלומר אבולוציה קטנה) אך זוהי בסך הכל דמגוגיה זולה של אותם אתאיסטים, זאת מכיוון שהשינויים הללו כלל לא מעידים על אבולוציה (התפתחות) בטבע.
 
 
 - שינויים אמיתיים לא נצפו!
 
אתם יכולים למצוא בכל ספרי האבולוציה דוגמאות למיקרו-אבולוציה, כאילו היתה היא ראיה לכך שבעלי חיים מתפתחים בטבע. השינויים הקלים הללו, הם בסך הכל ברירה של גנים מסוימים מתוך מאגר הגנים, דבר שלמיטב חקירתי את החומר המוצע, הוא לא בהכרח אקראי.
 

 
 
שינויים ארוכי טווח לא ניצפו והם בגדר מדע בדיוני. המדע האמפירי מלמד אותנו שבמינים יכולים להתרחש וריאציות גנטיות, ותו לא - דבר שיכול לתרום לשינוי הצבע, מספר השיערות, גודל, חוזק העצמות וכדו'. שינויים דרסטיים, גם לאורך זמן, כגון התפתחות איבר חדש מאיבר קודם, שינוי מערכות הגוף והתפתחות טרם ניצפו, לא בטבע ולא בפלאונתולוגיה. ואיני מוכן להאמין בדמיונות המשוחדים.
השינויים שבין כלב דני ענק לבין כלב פודל ננסי אינם אלא רק וריאציות מתוך מאגר קיים, ואם השינויים הללו נראים לנו כל כך דרסטיים מבחינה ויזואלית, משמע שלוריאציות מבחר ענק, שתוכנן בקפידה על ידי הבורא - ואין ביניהם ובין אבולוציה כל קשר.

 
 
 - ברירה טבעית זו לא אבולוציה!
 
ברירה טבעית (המתאים שורד) והסתגלות, מתרחשים למעשה, כאשר הסביבה משתנית במידת מה, כך שהיא תומכת בתכונות מסוימות יותר מאחרות.
 
השאלה האמיתית, היא האם התכונות הללו מייצגות אינפורמציה חדשה או האם הן כבר היו קיימות בתוכנית הדי.אן.אי של אורגניזמים שונים, כך שהמינים יוכלו "להתאים" לסביבה המשתנת?
 
 
 
 - העש הלבן והשחור לא מוכיחים דבר!
 
עם התפתחות חקר המינים נאלצו להציב גבולות מוגדרים יותר בין מיקרו-אבולוציה ומאקרו-אבולוציה והבינו שישנם גבולות מוגדרים שמינים אינם עוברים. כפי שבכל יד יש טביעת אצבע שונה, כך גם יתכנו שינויים אלמנטריים במינים, שינויים כמו צבע וגודל (ועם קצת מאמץ, גם שינויים ניכרים יותר, כמו בין כלב רטווילר לבין כלב פודל). ועדיין אין בין זה לבין האבולוציה שום קשר. כן, זו היתה הטענה ששמעת בבית-ספר על פרפר העש הלבן והשחור.
 
 
 
 
דוגמא קלאסית לברירה הנ"ל הוצגה באמצעות הסתגלות העש המנוקד שבאנגליה (זהו סוג של פרפר, באנגלית: peppered moth).
עד שנת- 1850, חי בשלווה "העש המנוקד" הלבן שהתאים לסביבתו בגלל צמחי החזזית הלבנים שגדלו על העצים, (כמו כן, חלק מועט מקהילת העש המנוקד הייתה בצבע שחור).
הציפורים המצויות באזור טרפו בעיקר את קהילת העש המנוקד השחור מכיוון שהם בלטו מעל העצים הלבנים וכך הם נהיו לטרף קל. בדרך זו, 98% ממין העש המנוקד באזור היו לבנים.
 
 
 
 
ואז, עם בניית המפעלים באזור, הזיהום התעשייתי שנוצר הרג את כל צמחי החזזית הלבנים שגדלו על העצים ובכך נותרו קליפות העצים החיצוניות שבאזור בצבעם הטבעי השחור. מאז נהפכו היוצרות והעש המנוקד הלבן נהיה לטרף קל בעיני הציפורים - אז טרפו אותם במקום את השחורים! כבר ב- 1950 העש המנוקד מנה כ- 98% שחורים.
 
 
 
  - שני המינים כבר היו קיימים!
 
ההסתגלות (הברירה) המוצגת בדוגמא זו אינה מוכיחה את האבולוציה! הרי שני מיני העש, השחור והלבן היו קיימים לפני ואחרי הזיהום התעשייתי ושום אינפורמציה חדשה לא נוצרה בדי.אן.אי שלהם!
 
 
 
 
 
האבולוציה, המשמשת בתור הסבר למינים חדשים הנצפים ואפילו לחיים עצמם, כוונה לאינפורמציה חדשה ויחידה במינה הנוספת לדי.אן.אי כדי ליצור תכונה חדשה. כגון עיניים כדי לראות, אגודל כדי לאחוז, כנפיים כדי לעוף וכו'. האם אי פעם הבחנת במאפיין, ואפילו הפשוט ביותר, שנבע מתהליכים טבעיים? האם נתקלת במשהו מתפתח בטבע התפתחות אמיתית?
 
 
 
 - מהי מיקרו אבולוציה?
 
אבולוציונים רבים, מביאים את מקרה העש הלבן והשחור כהוכחה לכך שמינים מתפתחים בהווה. אך למעשה, פרפר העש נשאר בדיוק אותו פרפר עש. כפי שכלב רוטווילר וכלב בולדוג הם עדיין כלבים, כך גם פרפר שחור ופרפר לבן הם עדיין פרפרים. לא ראינו בטבע כל מין שהופך למין אחר, כל איבר חדש שמתחיל להתפתח או כל עין שמתחילה לבצבץ.
 
 
 
 
"מינים" חדשים לא באמת התגלו בטבע או נוצרו תחת תנאי מעבדה. התכנית של החיים שמורה היטב בדי.אנ.אי וכל סטייה חריגה מובילה מיד למוות. רק שינויים אלמנטריים זוכים להראות, ושינויים כאלו שלא היו מפליאים יותר מהשינוי שבין סיני לאפריקאי ובטח שאין אלו שינויים שיובילו "להתפתחות". רק בעזרת פרשנות אישית ודמיונית ניתן לדמיין ששינויים כאלו יצרו דגים ההולכים על רגליים, לטאות מעופפות, זוחלים מניקים וקוף-חושב ואת כל עולם החי בעצם. ויש לזכור שציורים דמיונים אף פעם לא חסרו בספרי אבולוציה ומוזיאונים...

 

 - אבל מדוע מיקרו-אבולוציה מתרחשת?

אם די.אנ.אי היה עובר לצאצאים ללא שינוי כלל כל בני האדם היו נראים זהים לחלוטין. כל טביעות האצבע היו זהים, ולא היה כל מגוון ומבחר בטבע. אילולא ברא הבורא את היצורים בצורה זו, לא היו מיני פרחים, מינים חיות ובני אדם שונים על פני הגלובוס. כולם היו זהים לחלוטין.
 
אלו הוריאציות הקטנות שיוצרות טביעות אצבע שונות בכל יד, דמויות ופנים. חוכמה רבה טמונה בכך ורק מהסיבה הזו יש לנו עולם כל כך רב גוני. בזכות זה יש כל כך הרבה מינים בעולם. התכנון נראה בבירור במנגנון מופלא זה המצוי בגנים שלנו.
 
 
 
תמונות של אנשים ממקומות שונים בעולם (מימין לשמאל: מצרי, אפריקאי, סיני, אינדיאני). אנו רואים ששינויים בין יצורים חיים ובני אדם אינם עדות לאבולוציה, אלא טבע חכם המאפשר מגוון והתאמה בטבע. האבולוציה טוענת להתפתחות איברים חדשים ושכלול מיצורים פרימיטיביים ליצורים מפותחים, מה שלא קיים בטבע ולא ניתן ליצירה אפילו תחת תנאי מעבדה.
 
 
אנו רואים מלוכסני עיניים בארצות מסוימות, כושים המסתדרים מצויין בחום ובהירי עור המסתדרים מצויין בקור. זוהי עובדה שהכירו גם לפני התיאוריה של דרווין והיא רק מוכיחה על החוכמה העצומה בבריאה, שאם לא היה כך, לא היה קיים המגוון העצום של פרחים, בעלי חיים ובני אדם.
 
 
 - ידעו זאת עוד מזמני הגמרא!
 
כבר בזמני הגמרא הבחינו בוריאציות אלו בעולם החי ובין בני אדם ממקומות שונים. בגמרא מסופר על חומדי לצון שפנו להלל הזקן כדי להרגיזו בשאלות מטופשות. בין השאר שאלוהו מדוע עיניהם של יושבי אומה מסויימת טרוטות (יש מפרשים האומרים קמוצות ויש אומרים פתוחות לרווחה) או מדוע יש בעלי רגליים גדולות וכו', ובכל אופן עונה שם רבי הלל הזקן שאלוקים משנה את בני האדם בעולם בהתאם לתנאי הסביבה ואין זה צירוף מקרים כלל. זאת נאמר כבר לפני אלפיים שנה. אלפיים שנה לפי שדרווין "גילה" את הפרושים שלו ודמיין אותן מתפתחות מאיגואנות...

 
 
                    אגב, יש גם דעות במפרשים הסוברות שענה הלל הזקן תשובות כדי להתל בחומדים לו לצון ולכן אין להתייחס לתשובותיו כאל התשובות המוחלטות בנושאים האלה. בכל אופן אנו רואים שהסברה והדעה היתה קיימת כבר אז.
 
גם הזוהר הקדוש מציין זאת, ונראה שלא היו זקוקים לאיזה דרווין לענייני "השערות אבולוציה ומזג האויר", והסתפקו בהסבר ההגיוני ביותר - התכנון שבטבע הזה.


 
 - נח לא היה צריך להכניס מיליון חיות לתיבה!
 
מכאן אפשר ללמוד רעיון מעניין.
נראה שנח לא בהכרח הכניס לתיבה מיליוני בעלי חיים, אלא הספיקו.. רק כמה מאות בעלי חיים! לאחר שבעלי החיים יצאו מן התיבה, הם השתנו מעט בהתאם לסביבה אליה נקלעו. התורה אף מלמדת אותנו שהתפלגות היבשות התרחשה לאחר המבול, בימי מגדל בבל, מה שיכול להסביר את תפוצת החיות בעולם, כפי שבעלי החיים הגיעו לתיבת נח, כך גם הלכו מין מין למקום המתאים לו בעת שהתפצלו היבשות.
 
 
 
 
הרי בתוך פחות מכמה עשרות שנים בלבד כבר יכולנו לעמוד על ההבדל שבין כלב רטווילר ובין כלב פודל. מאז ומעולם ידעו אנשים ששילוב של חמור וסוס יוצר את הפרד העקר. וריאציות יכולות להיווצר בתוך תקופות קצרות מכיוון שהן לא מופיעות יש מאין (כטענת האבולוציונים) אלא הגנים נבררים מתוך מאגר קיים.
 
 
 
 
כלב פודל נוצר על ידי ברירה מלאכותית בידי בני אדם. באופן דומה, יכלו המינים שיצאו מן התיבה להתפצל בתוך כמה עשרות שנים באופן מכוון.
 
ההבדלים שבין כהי עור מאפריקה ובין אסקימוסים בהירי עור ממדינות הכפור הם שינויים היכולים לקרות בתוך כמה מאות/אלפי שנים בלא בעיה. והראיה - הביטו ביהודים, שרק לפני אלפיים שנה התפזרו לכל מקום בעולם וחזרו משם - כהי עור, בהירי עור ומה לא, ובכל זאת רובם המוחלט יהודים מדורי דורות.
 
 
 
 - זה פשוט קורה מאוד לאט!
 
לאחר כל אלה, יהיו עוד אבולוציונים שינסו לטעון - "אנחנו פשוט לא רואים את זה, משום שאלו ממש שינויים קלים, ואנחנו לא חיים מספיק זמן כדי לראות את זה בפועל".
 
עם דמיון לא אוכל להתווכח. מי שמסוגל לצפות בעובדה שאדם כלשהו הוא קצת יותר גבוה מסבתא שלו, ולשער מכאן שאולי הסבתא-רבא הקדומה שלו היתה קוף, הוא לא אדם שארצה לדון עימו על האמת. רק ארחם עליו.
 
המדע האמפירי מגלה וריאציות בטבע ולא התפתחות בין המינים. איני רואה כל קשר בין וריאציות (חמור-סוס-פוני, רטווילר-פודל-בולדוג) ובין התפתחות אבולוציונית (אמבה-דג, דג-שממית, איגואנה-ציפור, למור-קוף, קוף-אדם). איני רואה את הקשר בין השניים.
 
באותה מידה יכול האבולוציון לטעון שהדמיון הטכני בין מחשבון כיס למחשבון מדעי מורה על התפתחות המחשבונים למחשבים ניידים. אני מעדיף להשתמש בהגיון הבריא בבחינת המציאות הרוחשת סביבנו.
 
לסיכום:
מיקרו אבולוציה טוענת: אתה יותר גבוה/נמוך מסבתא שלך - אמת.
מאקרו אבולוציה טוענת: הסבתא של הסבתא של הסבתא של הסבתא שלך היתה אמבה - שקר.
 
בברכה,
דניאל בלס.
 
 
 
 

 
 
 

 
 
  לחץ כאן כדי לצפות בתגובות לדף זה!
 
 
     פעולות נוספות
 
הידעת?
 
בתחילת הדף מצד שמאל, ניתן לשמוע
מנגינות בעת קריאת המאמר!
 
כל האמת
 אבולוציה ומדע
שרידי איברים
 מאובנים בעתיד
  עיוורים ופיל
  מיקרו-אבולוציה
אבולוציה אלוהית
 
 
     אתה נמצא כאן:  אבולוציה > על אבולוציה > ברירה טבעית